A közép-európai CCTV piac egy Mesterséges Intelligencia szemével
Előre kell bocsátanom, hogy a következő rövid közép-európai piaci kitekintés határozottan nem a megszokott piacelemzés metódusaival készült. A BitRefine csoport Mesterséges Intelligenciára ( M.I.) épülő kereső szoftvere a Google robotokhoz hasonlóan fésüli át a világhálót, hogy egy adott termékszegmens virtuális penetrációját felmérje.
A fentiekből fakadóan, kutatási adataikban nem a valós forgalmi arányok jelennek meg, hanem az, hogy egy adott márka/gyártó termékei egy adott országban hány cég honlapján jellennek meg. Minimális túlzással, ebből leginkább arra következtethetünk, hogy melyik márka (online) marketing aktivitása a leghatékonyabb. Mindezeken túl, jelen kutatás csak hatot (Avigilon, Axis, Dahua, Hikvision, Samsung/Hanwha Techwin, Uniview) vesz figyelembe a világpiacon jelen lévő 500+ márkából úgy, hogy a VMS megoldásokat sem vette számításba. Magyarán, a megjelenő adatokat kellő kritikával kell szemlélni, ennek ellenére néhány fontos és érdekes következtetést így is levonhatunk.
Magyarországon mi, akik együtt lélegzünk a magyar CCTV piaccal, tisztában vagyunk vele, hogy a hivatkozott kutatásban (BitRefine, Fő CCTV márkák 2019 I. negyedévében) szereplő márkák mindegyike jelen van hazánk piacán, a BitRefine M.I.-alapú keresője számára csak három márka volt látható. A „marketing erő” sorrendjét alapul véve: Hikvision – Dahua – Axis. Itt szeretném ismételten kihangsúlyozni, hogy a BitRefine nem az értékesítési eredményeket vizsgálja, hanem a „láthatóságot”. E tekintetben pedig a Hikvision jól láthatóan uralja a magyar piac kb. 60%-át. Talán az egyetlen meglepetést a Samsung/Hanwha Techwin eredménye okozhatta. Az egykor meglehetősen erős márka a hazai „online jelenléti” térképről teljesen eltűnt, de mint az az ábráról leolvasható, ez a jelenség világszerte érinti a koreai óriást.
Ausztriában egy kicsit plurálisabb a piac virtuális állása. Nyugati szomszédunknál az Axis és a Hikvision közel fej-fej mellett halad, talán egy leheletnyi Hikvision előnnyel. 2-3. helyen végzett a Dahua. Egy paraszthajszállal volt az Avigilon előtt a Samsung/Hanwha Techwin.
Látható, hogy a Cseh Köztársaság jobban bent van a nagy cégek fókuszában. A felmérés mind a hat márkája megjelenik náluk, meglepő erősséggel (4. helyen) az Avigilon és szintén meglepő gyengeséggel – az Avigilon és az Uniview mögött - a Samsung/Hanwha Techwin. Ez utóbbi annak tükrében okozhat csalódást, hogy a cég regionális központja Csehországban található. A dobogó első helyén itt is a Hikvision áll, míg a második hely (meglepetés!) az Axisé. A Dahua, kicsiny különbséggel, a harmadik helyre szorult.
Nem véletlenül nagy piac Lengyelország, a hatosfogat valamennyi színével találkozhatunk, és az első három helyezett tükrözi a világranglistát. Első helyen a Hikvision, második pozíció a Dahua-é, harmadik dobogós az Axis. A Samsung/Hanwha Techwin itt negyedik helyen végzett, megelőzve az Avigilon-t és az éppen megjelenő Uniview-t.
Romániában mindösszesen 4 játékos jelenlétét regisztrálta a BitRefine M.I. „ügynöke”. Az első hely itt is a Hikvision-t illeti, a második a Dahua-t. Harmadik helyre az Axis került, míg nagyon stabil negyedekként a Samsung/Hanwha Techwin végzett.
Szlovákia a meglepetések országa. A dobogó első három helyén ugyan azok állnak, mint Lengyelországban, de a negyedik helyen (az Axistól alig elmaradva) áll az Avigilon. A Samsung/Hanwha Techwin itt is stabilan mérhető, de az Univew mögött maradt.
Szlovéniában megbolydul a dobogó, nem is keveset. Meglepő módon, dél-nyugati szomszédunknál az Axis került a dobogó első helyére, míg a Dahua a másodikra, a Hikvision harmadikként végzett. Negyedik helyen áll az Avigilon, és holtversenyben ötödik a Samsung/Hanwha Techwin és az Uniview.
Szerbia és Horvátország lemaradt a BitRefine listájáról. Bizonyára meg van ennek is a logikusan megmagyarázható oka, ami a cég kutatási szinopsziságból nem derül ki. Minden esetre, a tényleges forgalmi adatok rengeteg plusz információt tehetnének hozzá a megjelenített adatokhoz, ennek ellenére rendkívül tanulságosként értékelhetők a megjelent eredmények.
Szerző: Szabó László / LDSZ Kft.
Forrás:
BitRefine group